الإمام زين العابدين {ع} ـ و قد ضَمَّ ابنَهُ الباقِرَ {ع} إلى صَدرِهِ لَمّا حَضرَهُ المَوتُ ـ :
يا بُنَيَّ اُوصِيكَ بما أوصاني بهِ أبي {ع} حِينَ حَضَرَتهُ الوَفاةُ ، و بِما ذَكرَ أنّ أباهُ أوصاهُ بهِ ، قالَ : يا بُنَيَّ ، إيّاكَ و ظُلمَ مَن لا يَجِدُ علَيكَ ناصِرا إلاّ اللّه َ .( ميزان الحكمة، ج 13، اندرزهاي امام سجاد(ع))
امام زين العابدين (ع) در هنگام رحلتش و آن گاه كه فرزندش باقر (ع) را در آغوش كشيد
فرمود: فرزندم! تو را به همان چيزى سفارش مى كنم كه پدرم هنگام وفاتش به من سفارش كرد و فرمود كه پدرش نيز او را به آن سفارش كرده است؛
فرمود : اى فرزندم! بپرهيز از ستم كردن بر كسى كه در برابر تو ياورى جز خداوند نمى يابد.
رسول خدا (ص) :
ثلاثةٌ يُحِبُّها اللّه ُ سبحانَهُ : القِيامُ بحقِّهِ ، و التَّواضُعُ لخَلقِهِ ، و الإحْسانُ إلى عِبادِهِ ( ميزان الحكمة،ج2،ص434)
خـداى سـبحان سه كار را دوست دارد: گزاردن حق او ، فروتن بودن با خلقش و نيكى كردن به بندگانش.
مجمع البيان : وَردَتِ الرّوايةُ الصَّحيحة أنّه لمّا نَزَلَت هذهِ الآيَةُ :
ـ «فَمَنْ يُرِدِ اللّه ُ أن يَهدِيَهُ» ـ سُئلَ رسولُ اللّه ِ (ص) عن شَرحِ الصَّدرِ ما هُو ؟ فقالَ:
نورٌ يَقذِفُهُ اللّه ُ في قَلبِ المؤمنِ فَيَنشَرِحُ لَهُ صَدرُهُ و يَنفَسِحُ . قالوا: فهَل لذلكَ مِن أمارَةٍ يُعرَفُ بها ؟
قالَ (ص) : نَعَم ، الإنابَةُ إلى دارِ الخُلودِ ، و التَّجافي عن دارِ الغُرورِ ، و الاستِعدادُ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوتِ .( مجمع البيان ، ج 4، ص 561)
روايت شده است هنگامى كه آيه «پس كسى را كه خدا بخواهد هدايتش كند ...» نازل شد، از پيامبر خدا (ص) سؤال شد: شرح صدر چيست؟
حضرت فرمود : نورى است، كه خدا در دل مؤمن مى افكند و بدان سبب سينه اش فراخ مى گردد و گشاده مى شود . عرض كردند:
آيا براى شناخت آن نشانه اى وجود دارد؟ فرمود، آرى، روى آوردن به سراى جاودانى و دورى گزيدن از سراى پوچى و فريب و آماده شدن براى مرگ، پيش از فرا رسيدن آن.
پاداش خودداری از نگاه نامشروع
شیخ رجبعلی خیاط به لطف خدا دارای چشم برزخی شد و با عالم معنا در ارتباط بود.
او این موهبت را به خاطر چشم پوشی از ارتباط با یک دختر جوان و زیبا در ایام جوانی می داند که با وجود زمینه مناسب برای گناه به خاطر خدا از آن لذت به ظاهر شیرین می گذرد.
یکی از همراهان شیخ رجبعلی خیاط گفت: روزی با تاکسی از میدان سپاه پائین میآمدم، دیدم خانمی بلند بالا با چادر و خیلی خوش تیپ ایستاده،
صورتم را برگرداندم و پس از استغفار، او را سوار کردم و به مقصد رساندم. روز بعد خدمت شیخ رسیدم-گویا داستان را از نزدیک مشاهده کرده باشد-
گفت: آن خانم بلند بالا که بود که نگاه کردی و صورتت را برگرداندی و استغفار کردی؟
خداوند تبارک و تعالی یک قصر برایت در بهشت ذخیره کرده و یک حوری شبیه همان. حالات این عارف را در کتاب کیمیای محبت بخوانید.
امام هادي {ع} :
اَلنّاسُ فِى الدُّنيا بِالاَموالِ وَ فِى الآخِرَةِ بِالاَعمالِ(بحارالأنوار، ج 78، ص 368، ح3)
اعتبار مردم در دنيا به مال است و در آخرت به عمل
امام هادي {ع} :
لو سلک الناس واديا شعبا لسلکت وادي رجل عبد الله وحده خالصا(بحار الانوار ، ج 78 ، ص 245)
اگر همه مردم مسيري را انتخاب کنند و در آن گام نهند ، من به راه کسي که خدا را خالصانه مي پرستد خواهم رفت .
امام رضا {ع} :
لاتدعوا العمـل الصالـح و الاجتهاد : فى العباده اتکالا على حب آل محمد (ص) و لا تدعوا حب آل محمـد(ص)
لامرهـم اتکـالا علـى العبـاده فـانـه لايقـبل احـدهـمـا دون الاخر.( بحار الانوار،ج 78،ص 348)
مبادا اعمال نيک را به اتکاى دوستى آل محمد رها کنيد و مبادا دوستى آل محمد را به اتکاى اعمال صالح از دست بدهيد.
زيرا هيچ کدام از ايـن دو به تنهايى پذيرفته نمى شود.
امام علي {ع} :
انتظِروا الفرَجَ و لا تَيأسُوا مِن رَوحِ اللّه ِ، فإنّ أحبَّ الأعمالِ إلى اللّه ِ عزّ و جلّ انتظارُ الفَرَجِ .(ميزان الحكمه،ج1،ص393)
در انتظار فرج باشيد و از رحمت خدا نوميد مشويد؛ زيرا محبوبترين كارها نزد خداوند عزّ و جلّ انتظار فرج است.
امام سجاد {ع}:
إ ذا قامَ قائِمُنا أذْهَبَ اللّهُ عَزَوَجَلّ عَنْ شيعَتِنا الْعاهَةَ، وَ جَعَلَ قُلُوبَهُمْ كُزُبُرِ الْحَديدِ، وَ جَعَلَ قُوَّةَ الرَجُلِ مِنْهُمْ قُوَّةَ أرْبَعينَ رَجُلاً) خصال، ج 2، ص 542، بحارالا نوار، ج 52، ص 316، ح 12. (
هنگامي كه قائم ما قيام و خروج نمايد خداوند بلا و آفت را از شيعيان و پيروان ما بر ميدارد ودلهاي ايشان را همانند قطعه آهن محكم مينمايد و نيرو و قوّت هر يك از ايشان به مقدار نيروي چهل نفر ديگران خواهد شد.
فاطمة الزهراء {س} :
إنْ كُنْتَ تَعْمَلُ بِما اءمَرْناكَ وَ تَنْتَهى عَمّا زَجَرْناكَ عَنْهُ، قَانْتَ مِنْ شيعَتِنا، وَ إلاّ فَلا. (تفسير الا مام العسكرى (ع) ، ص 320، ح 191. )
اگر آنچه را كه ما اهل بيت دستور داده ايم عمل كنى و از آنچه نهى كرده ايم خوددارى نمائى ، تو از شيعيان ما هستى وگرنه خير.
الإمامُ الباقرُ {ع} ـ في قولِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ :
«و قُولُوا للنّاسِ حُسْنا» ـ : قولوا للناسِ أحسَنَ ما تُحِبُّونَ أن يُقالَ فيكُم .( ميزان الحكمة ، ج 10،ص208)
امام محمد باقر (ع) درباره آيه «و با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمودند : بهترين چيزي را که دوست داريد درباره شما بگويند ، درباره مردم بگوييد .
امام علي {ع} :
ما أكَلتَهُ راحَ، و ما أطعَمتَهُ فاحَ .( غررالحكم، 9634)
آنچه بخورى ، برود و آنچه بخورانى فراوان و پر بركت شود .
رسول اللّه {ص} :
أعظَمُ الناسِ هَمّاً المؤمنُ يَهتَمُّ بِأمرِ دُنياهُ و أمرِ آخِرَتِهِ .(كنزالعمال 702)
با همّت ترين مردم ، مؤمن است كه به كار دنيا و آخرتش اهتمام مى ورزد
سخنان حضرت محمد {ص}درباره حسین{ع}:
- «حسین از من است و من از حسینم هر که حسین را دوست بدارد خداوند دوستش دارد.»
- «حسین یکی از اسباط است.»
- «حسین از من است و من از اویم.»
- «خدایا! من او را دوست دارم تو نیز دوستش بدار»
- «همانا حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است»
امام حسين{ع}:
و أَنِّي لَم أَخرُج أَشِراً و لَا بَطراً و لَا مُفسِداً و لَا ظَالِماً و إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي صلَّي الله عليه و آله،
أُرِيدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهي عَنِ المُنكَر و أسِيرُ بِسِيرةِ جَدِّي و أبي علي بن أبي طالب (ع) .[بحارالانوار،ج 44،ص 329]
به درستي كه من بيهوده ، گردن كشانه و ظالمانه حركت نكردم ، بلكه براي اصلاح در امت جدم محمد (صلَّي الله عليه و آله) حركت كردم
و مي خواهم امر به معروف و نهي از منكر كنم و به روش جدم محمد (صلَّي الله عليه و آله) و پدرم علي بن ابي طالب (ع)رفتار كنم.
رسول الله {ص} :
ما مِن شَيءٍ أحَبَّ إلى اللّه ِ تعالى مِن شابٍّ تائبٍ ، و ما مِن شَيءٍ أبغَضَ إلى اللّه ِ تعالى مِن شَيخٍ مُقيمٍ على مَعاصِيهِ .(كنزل العمال، 10185)
هيچ چيز نزد خداى تعالى محبوب تر از جوان توبه كننده نيست و هيچ چيز نزد خداى تعالى منفورتر از پير پايدار بر گناهانش نمى باشد.
رسول خدا {ص} :
تركُ الفُرَصِ غُصَصٌ . ( ميزان الحكمة ج9،ص96)
از كف نهادن فرصتها، اندوهها آورد.
رابطه دنیا و آخرت
از اموري كه انسان بايد بشناسد تا افعال اختياري وي شكل مطلوبي پيدا كند، شناختي است كه آدمي نسبت به زندگي آينده خود دارد.
آيا زندگي، ويژه همين دنياست يا بعد از اين عالم نيز زندگي ديگري خواهد داشت؟
به همين مناسبت به مبحث معاد رسيديم و به اين نتيجه كه هم با برهان نقلي و از راه وحي و هم با برهان عقلي ميتوان عالم آخرت و معاد را اثبات كرد.
باقی در ادامه مطالب...
ادامه مطلب...
امام حسين {ع}:
فَإيّاكَ أنْ تَكونَ مِمَّن يَخافُ علي العِبادِ مِن ذنوبِهِم و يَأمَنَ العقوبةَ مِن ذَنبِه.[تحف العقول ،ص239]
از كساني نباشيد كه بر گناه بندگان بيم دارند و خود از عقوبت گناه خويش آسوده خاطرند!
امام علي {ع} :
خيرُ إخْوانِكَ مَن سارَعَ إلى الخيرِ و جَذَبَكَ إلَيهِ ، و أمَرَكَ بالبِرِّ و أعانَكَ علَيهِ ( غرر الحكم ، 5021)
بهترين برادر تو كسى است كه براى انجام كارهاى نيك بشتابد و تو را نيز به نيكوكارى بكشاند و به نيكى فرمانت دهد و درانجام آن كمكت كند.